Mindfulness training

Mindfulness is een prachtige kwaliteit die jou uitnodigt tot meer bewustzijn in je leven. Mogen vertragen en uit de maalstroom van je leven. Inmiddels heb ik al honderden mensen mogen trainen naar meer bewustzijn, leven vanuit de kern en vanuit hun kracht. Soms hoor ik wel eens mensen zeggen dat Mindfulness niet iets is, of dat ze te druk zijn in hun hoofd, dat het niet lukt, eigenlijk bestaat dit niet. Het is juist de oefening om uit je hoofd te komen en meer in contact met je lijf, zonder direct iets te moeten en te doen creëer je mogelijkheden. Mindfulness is voor mij de basis voor een gelukkiger en gezonder leven. Het maakt de wereld vrediger en daadkrachtiger.

‘Veertigduizend (40.000) gedachten per dag en 70% daarvan zijn negatief’

Het zijn gedachten die ons ongerust of bezorgd maken, waardoor we ontmoedigd raken of ons verdrietig voelen. Tijdens de onvermijdelijke uitdagingen van het leven creëren we stress, waar we grotendeels zelf, maar ook onze naasten onder lijden. De hele dag door worden we geconfronteerd met situaties, wat ervoor zorgt dat we gaan interpreteren waardoor we willen reageren. En het is de reactie die ons vaak stress bezorgd zonder dat we het echt door hebben. Met Mindfulness creëer je mogelijkheden in hoe je om wilt gaan met situaties in je leven en schiet je niet direct in automatische reacties, maar neem je eerst waar, zodat je keuzevrijheid hebt.

Door Mindfulness te beoefenen ontwikkel je een bewuster leven en ga je zien dat het ook anders kan. Je leert lastige gedachtenpatronen te herkennen, je maakt contact met je lichaam en je voelt je grenzen beter aan. Daardoor heb je meer zicht op wat belangrijk voor je is en kun je beter voor jezelf zorgen. Je leeft gemakkelijker, meer in overeenstemming met wie je bent en je ontwikkelt vriendelijkheid en acceptatie. Ik ga samen met jou op zoek naar die kracht en die rust om de stilte te vinden midden in de maalstroom van het leven. Jij bent de bron waar je helemaal oké bent en het zijn de filters aan gedachten, gevoelens & lichaamssensaties die ons triggeren om in veelal destructieve cirkels te blijven lopen. Door Mindfulness stap je uit deze cirkels die vaak niet behulpzaam zijn. Jij pakt de regie en zorgt ervoor dat je luistert naar je lijf en je hart.

“You can’t stop the waves, but you can learn to surf” – Jon Kabat-Zinn

Mindfulness gaat over ‘NU’ en ‘NU’ en daarbij mogen zijn. Niet leven in droombeelden of doemscenario’s maar leven bij wat er echt is. Dit kan verbinding  en ontroering geven aan ons bestaan. Elke manier van aandacht zorgt voor een diepere stroom aan liefde. Als je hier open voor kunt stellen dan kun je leven vanuit overvloed. Mindfulness is voor mij een manier om het leven ook echt als een reis te zien waarbij je de eindbestemming niet kent. Maar dat je met geduld en vertrouwen het levenspad bewandeld en daarbij ook nog eens kan genieten. Puur omdat je iedere dag de tijd neemt voor jezelf, om bij jezelf aan te komen en je richting te bepalen. En je eindeloos opnieuw mag beginnen zonder oordeel. Het is geen toverstaf, het is een middel om je levenspad te bewandelen en vorm te geven.

De training
Tijdens deze 8 sessies ga je Mindfulness leren kennen en integreren in je dagelijks leven. Dit doe je samen met een groep waarmee je vertrouwd raakt en je kunt oefenen en ervaringen kunt uitwisselen.
We gaan oefenen om aandachtiger te leven, patronen te doorzien om ze los te laten, je oefent met het ontwikkelen van een ondersteunende stem in jezelf en leert mildheid te versterken naar jezelf en de hele wereld. Zodat je oude pijn beter kunt ontvangen en het kan transformeren naar iets licht. Uiteindelijk ontdek je dat je zelf het licht bent en het hart een belangrijk onderdeel is om het levenspad te bewandelen.

Mogelijkheden in 2022:
Mindfulness Training, Blauwe Boerderij Groningen: 20 april, 4, 11, 18, 25 mei & 1, 8, 29 juni
Mindfulness Training, Locatie in Schipborg:
1, 8, 15, 22 september 6, 13, 27 oktober & 3 november.

Hoe leef jij bewuster?

Wat heb jij nodig om bewuster te leven? En waar vind je die mogelijkheden voor jezelf? Wat houd je tegen om het niet te doen? En waar wil je aandacht aan schenken?

Een mogelijkheid is een MBSR training. Een eerste stap naar bewustzijn om van daaruit keuzes te maken die beter bij jou passen.

Voorwoord
Er is niets belangrijkers voor de mens dan in het NU te zijn. Dat is de constante oefening waar we onszelf aan mogen herinneren. De mind verdient zo’n grote plek in ons leven, we weten bijna niet meer hoe we het ‘UIT’ knopje kunnen vinden. Het brein en dan vooral ons reptielenbrein kent een enorme geschiedenis. Dit brengt ballast met zich mee als we ons hier niet van bewustzijn. Hierdoor komen we in situaties al gauw in reacties terecht. En deze reacties zorgen voor een ketting aan emoties en gevoelens. Die gestimuleerd wordt door ons denken. Een eerste reactie is dan: Vechten, vluchten of bevriezen. Meditatie in welke vorm dan ook zorgt ervoor dat je een nieuw stukje brein kunt ontwikkelen. Een deel van het brein wat kalmeert en ontspant, hierdoor kom je los van je denken en de kettingreacties aan emoties. Je ervaart dan alleen nog bewustzijn. In het leven van alledag is dat mogelijk een uitdaging.


Wat leer je in een training?

In een 8-weekse Mindfulness training leer je aandacht te vestigen op je adem, zintuigen, lichaam, gedachten en emoties om zo de realiteit te ervaren en toe te laten met een niet-oordelende houding. Daarbij leer je een milde en vriendelijke houding te ontwikkelen tegenover jezelf. Vooraf aan een training vindt een voorgesprek plaats, waarin je kennis kunt maken met de trainer en andersom. De training is gebaseerd op het model uit de MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) & bevat elementen uit het MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) model.

Hoe zien de 8 weken eruit?
Tijdens de kennismaking wordt voor jou helder of je wilt deelnemen aan de training. 8 Weken betekend 8 sessies van maximaal 2,5 uur met verschillende thema’s die centraal staan in de Mindfulness. In een groep van maximaal 7 mensen krijg je oefeningen aangereikt die je mag ervaren. Ook zal er aandacht worden geschonken aan theorie. Naast deze 8 sessies krijg je een Mindfulness oefendag aangereikt zodat je nog meer kunt verdiepen in wat Mindfulness voor jou kan betekenen. De groep werkt vaak ondersteunend.

Onderzoek het zelf…
Je leert door te ervaren en te delen over je ervaringen. Daarbij leer je door te oefenen en het goede nieuws is dat iedereen dit kan! Je leert in een groep waar veiligheid en respect voor ieder individu voorop staan. De training bestaat uit een reeks van 8 keer en binnen deze 8 keer vindt er een oefendag plaats.

En maak daarna de balans op…
Na de 8-weekse training kun je kijken wat behulpzaam is voor jou en wat je graag mee wilt nemen. Het mooie is dat je mindfulness overal en altijd kunt toepassen.

Soms kan het zijn dat een groepstraining niet bij je past of dat je de behoefte hebt om wat meer in te gaan op je eigen stukken. Dan kan een individuele Mindfulness training heel passend zijn. Een Individuele training richt zich meer op jouw eigen behoeften en vraagstukken.

Our life is shaped by our mind, for we become what we think.

Buddha

Waarom bij mij een training volgen?
Trainingen bij mij zijn gevuld met persoonlijke aandacht. De groepen waarmee ik werk tellen maximaal 7 deelnemers. Hierdoor heb ik de tijd om met je mee te denken en je te ondersteunen in jouw proces naar bewustwording, als deze wens er ligt.

Daarbij zal ik altijd handelen vanuit integriteit en kalmte. Jij bewandelt je eigen pad en ik draag zorg voor het programma zodat jij je volledig kan richten op je eigen pad. Mijn energie en vriendelijkheid zorgen ervoor dat je op je gemak bent en je hierdoor veilig voelt in de groep!

Over de mindfulnesstrainer:
Stefanie Kaiser is categorie 1 trainer en aangesloten bij beroepsvereniging het VMBN. Lees meer over mij.

Scroll naar top